Wszystko o zagęszczarkach - odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania

Zagęszczarka do gruntu to nie tylko urządzenie budowlane - to klucz do solidnych fundamentów, wytrzymałych dróg i stabilnych powierzchni, które widzimy na co dzień. Maszyny zagęszczające są nieodłącznym elementem wielu projektów brukarskich, budowlanych. W tym blogu odpowiemy na najczęstsze pytania naszych Klientów dotyczących zagęszczarek: od podstawowych informacji, przez ich rodzaje, aż po praktyczne kwestie serwisowe. Zostań z nami i poznaj odpowiedzi na najbardziej nurtujące pytania!

Jaki olej do wibratora zagęszczarki?

Do wibratorów w zagęszczarkach stosuje się olej o odpowiedniej lepkości i właściwościach smarujących. Każdorazowo należy sprawdzić w instrukcji obsługi, jaki dokładnie rodzaj oleju jest zalecany do konkretnego modelu zagęszczarki. Na przykład, do zagęszczarki Wacker Neuson DPU6555 zalecany jest olej o klasyfikacji 75W90, podczas gdy do zagęszczarki MP20 od Wackera rekomendowany jest olej SAE 10W30.

Jaki olej do zagęszczarki?

Do zagęszczarek stosuje się olej silnikowy wysokiej jakości, który jest przeznaczony do pracy w trudnych warunkach. Zagęszczarki mogą wymagać różnych rodzajów oleju ze względu na specyficzne wymagania techniczne. Często stosowanym olejem jest SAE 10W40 (Titan Cargo Maxx Fusch Diesel). Do ogólnego stosowania odpowiedni jest również olej półsyntetyczny SAE 10W30, używany jest m.in. w zagęszczarce MP20 od Wacker Neuson, silnikach Hondy oraz silnikach Loncina.

Ile oleju do wibratora zagęszczarki Wacker?

Ilość oleju wymaganego do wibratora zagęszczarki zależy od konkretnego modelu. Na przykład, dla zagęszczarek Wacker Neuson od modelu 4045 do 6555 zaleca się użycie 0,75 litra oleju (niezależnie od wersji Y czy H). Natomiast modele zagęszczarek Wacker od modelu 2540 do 3760 potrzebują 0,6 litra oleju. Wartość ta jest uzależniona od wielkości i konstrukcji urządzenia - do mniejszych zagęszczarek, takich jak MP20 od Wackera, potrzebne będzie zaledwie 0,18 litra oleju silnikowego o klasyfikacji 10W30.

Jaki olej do zagęszczarki benzynowej?

Do wszelkiego rodzaju zagęszczarek, w tym także tych benzynowych, rekomendowane są oleje silnikowe o klasyfikacji SAE 10w40 lub SAE 10w30. Ten wybór jest odpowiedni dla silników Loncin, Honda oraz Briggs & Stratton.

Jaka zagęszczarka do kostki brukowej?

Do ubijania i zagęszczania gruntów pod kostkę brukową warto postawić na zagęszczarkę w przedziale 100-300 kg. Dodatkowo zagęszczarka musi być wyposażona w elastomer lub inną osłonę, która zapobiegnie uszkodzeniom kostki podczas procesu zagęszczania.

Jaka zagęszczarka do podbudowy?

Do efektywnego przygotowania podbudowy zaleca się użycie zagęszczarki ciężkiej o wadze mieszczącej się w przedziale od 300 do 500 kg. Wybór odpowiedniego sprzętu zależy głównie od charakterystyki gleby oraz planowanego przeznaczenia obszaru. Istotne jest uwzględnienie, czy teren będzie wykorzystywany jako podjazd dla samochodów osobowych, pojazdów ciężarowych czy inne rodzaje użytkowania.

Jak zagęścić ziemię bez zagęszczarki?

Uzyskanie satysfakcjonujących rezultatów bez użycia zagęszczarek wibracyjnych jest w wielu przypadkach niemal niemożliwe. Obecnie na rynku pojawią się ręczne zagęszczarki gruntu, ręczne ubijaki. Wykorzystanie innych rozwiązań powinno pełnić funkcję jedynie pomocniczą. Niewystarczające zagęszczenie może prowadzić do osiadania się gruntu w czasie, co oznacza stopniowe zapadanie się powierzchni.

Jaka zagęszczarka do piasku?

Do zagęszczania piasku, który jest luźnym materiałem, często używane są zagęszczarki o mniejszych rozmiarach, które są łatwe w obsłudze. Odpowiednia zagęszczarka do piasku mieści się w przedziale 60-100 kg. Piasek należy zagęszczać warstwami, najlepiej po 10 cm.

Czy trzeba mieć uprawnienia na zagęszczarkę?

Do pracy przy zagęszczarce nie są wymagane uprawnienia ani specjalne zaświadczenia. Jednak przed rozpoczęciem pracy na zagęszczarce należy dokładnie zapoznać się z instrukcją obsługi i przygotować odpowiednio do pierwszego uruchomienia.

Gdzie wlać olej do zagęszczarki?

Jeśli chodzi o uzupełnianie oleju w silniku, to przeważnie wlewamy zalecany olej przez korek, który jest jednocześnie bagnetem. Dokładna lokalizacja korka może się różnić w zależności od producenta i konstrukcji urządzenia. Najczęściej oznaczony jest odpowiednią ikoną lub napisem "oil" (olej). Do wibratora zagęszczarki uzupełniamy płyn przez ten sam korek, którym wylewa się stary olej.

Dlaczego zagęszczarka nie chce jechać?

Jeśli zagęszczarka nie chce jechać, to może być to spowodowane zerwanym paskiem (lub źle naciągniętym paskiem), ewentualnie uszkodzonym wewnątrz wibratorem. Problem może dotyczyć również silnika. Najczęstsze przyczyny to uszkodzony lub zabrudzony gaźnik, świeca do wymiany itp. Diagnoza dokładnej przyczyny problemu może wymagać fachowej pomocy serwisanta.

Czy na ubicie kostki wystarczy zagęszczarka 90 kg?

Do finalnego wykończenia, ubicia kostki zaleca się używania zagęszczarki w przedziale 100-300 kg. Zagęszczarka 90 kg może sprawdzić się do ubijania kostki brukowej w miejscach, gdzie nie występuje duży nacisk, np.: chodniki dla pieszych, opaski dookoła domu, ścieżki w ogrodzie. Nie w każdym przypadku będzie to wystarczające rozwiązanie.

Zagęszczarka jednokierunkowa czy rewersyjna?

Odpowiedź nie jest jednoznaczna. Zagęszczarki jednokierunkowe są lekkie (zazwyczaj do 130 kg), idealnie nadają się do lekkich pracy, ubijania cienkich warstw, w miejscach, gdzie będą występować małe obciążenia. Dzięki prostej budowie są dużo tańsze od zagęszczarek rewersyjnych. Zagęszczarki rewersyjne są cięższe, ich waga zaczynają się od ok. 150 kg do 1000 kg. Są wykorzystywane do lekkich prac budowlanych, a także tych najcięższych, gdzie wymagana jest duża siła. Zagęszczarki rewersyjne wygodnie się prowadzi, ale przez ich rozmiar i zaawansowaną budowę są droższe w zakupie.

Zagęszczarka w benzynie czy diesel?

Wybór między zagęszczarką z silnikiem benzynowym a silnikiem diesla zależy od preferencji, warunków pracy oraz indywidualnych potrzeb. Diesel jest żywotniejszy, bardziej ekonomiczny i mniej pali. Zagęszczarka benzynowa z kolei lepiej sobie radzi w niekorzystnych warunkach atmosferycznych.

Co to jest czujnik zagęszczania?

Czujnik zagęszczania to elektroniczny wskaźnik poziomu zagęszczenia gruntu. Umieszczony jest najczęściej w tyle zagęszczarki, tak aby operator miał do niego łatwy dostęp. Czujnik zagęszczania zwiększa ergonomię pracy - operator zagęszczarki nie zagęszcza zbyt długo jednego obszaru oraz mamy większą szansę, że nie pominiemy obszaru, który został niezagęszczony.

Czy zagęszczarka potrzebuje czujnika zagęszczania?

Zagęszczarka nie potrzebuje czujnika zagęszczania. Jednak niekiedy zdarza się, że zleceniodawcy i inwestorzy projektu wymagają, aby urządzenie było wyposażone w czujnik zagęszczania. Czujnik zagęszczania idealnie sprawdza się w przypadku, kiedy operator maszyny ma małe doświadczenie i wskazania z czujnika podpowiadają czy materiał jest właściwie zagęszczony.

Kiedy pierwszy serwis zagęszczarki?

Pierwszy przegląd lub serwis zagęszczarki najczęściej jest zalecany po około 30 MTG (motogodzin) lub 6 miesiącach. Producenci różnych maszyn proponują różne rozwiązania, ale zazwyczaj jest to między 8 a 50 mth. Pierwszy serwis zwykle dotyczy kontroli stanu maszyny oraz wymiany oleju w silniku.

Czy zagęszczarka jest gotowa do pracy? Czy trzeba dotrzeć silnik?

Silniki są gotowe do pracy, nie trzeba docierać zagęszczarki. Przed uruchomieniem maszyny należy sprawdzić poziom oleju silnikowego i czy wszystkie śruby są dobrze dokręcone.

Czy części serwisowe do zagęszczarki są dostępne?

Większość popularnych części, takich jak filtry, świece zapłonowe, paski napędowe, amortyzatory, elementy wibracyjne czy oleje, zazwyczaj są szybko dostępne. Jeśli chodzi o części serwisowe do zagęszczarek Wacker - czas realizacji wynosi około 3-4 dni robocze. Z częściami do zagęszczarek innych producentów raczej też nie ma problemu, o ile nie mamy do czynienia z bardzo starą maszyną. Można je zakupić od autoryzowanych dealerów i sprzedawców maszyn, takich jak sklep ze sprzętem budowlanym Maufer. 

Jaki rozruch w zagęszczarce?

W małych zagęszczarkach z silnikami benzynowymi mamy rozruch ręczny (manualny), jest on wystarczający i omijają nas opłaty za dodatkowe funkcje. Rozruch elektryczny (na kluczyk) jest wskazany w większych zagęszczarkach z dużymi silnikami lub w przypadku zagęszczarek z silnikiem diesla. Jest to zdecydowanie wygodniejsze rozwiązanie.